sunnuntai 4. kesäkuuta 2017

MUISTOISSAMME-TAIDENÄYTTELY 28.5.-29.6.2017

Kesäkuussa Galleria Pikantissa on esillä näyttely Muistoissamme Marianne Ohlström 1910-1999. Seinillä on Ateneumista valmistuneen tekstiilitaiteilijan akvarelleja, joita hän alkoi maalata muutettuaan eläkepäivillään takaisin synnyinseudulleen Padasjoelle.
Ohlström (os. Björkenheim) syntyi Vierun ruukissa. Äidin isä oli Saksalan kartanon isäntä Karl Fieandt.
Hän opiskeli Ateneumissa 1930-luvun alussa ja valmistui sieltä tekstiilitaiteilijaksi.


- Värit merkitsivät Mariannelle paljon, sillä jo itsevärjättyjen matonkuteiden värit räsy- ja nukkamattoihin, sisustustavaroiden valinta Stockmannille tai esimerkiksi vain pukeutuminen aina yhteensopiviin, kauniisiin vaatteisiin ja huiveihin olivat hänen tavaramerkkejään, kertoo tädistään Karin Bäcklund.



Marianne Ohlströmin poika Henrik Ohlström puolestaan kertoo äidillään olleen absoluuttinen värisilmä. Hän oli kiinnostunut mattojen ja tyynyjen muotoilusta ja valmistamisesta. Hän toimi käsityöläisenä.
Ohlströnin ammattimainen taiteilijanuran tyssäsi kuitenkin aikaisessa vaiheessa avioitumiseen vuonna 1939 voimakastahtoisen insinöörin Paul Ohlströmin kanssa. Kolmen lapsen äiti teki kuitenkin jatkuvasti runsaasti käsitöitä.



Perheen asuessa Karhulassa (1946-1954) Marianne kutoi eräässä tennistalojen kellarissa valtavan kokoista pitkänukkaista mattoa, joka koostui kolmesta ainakin kolmemetrisestä metrinlevyisestä matosta, jotka hän sitten ompeli yhteen suureksi matoksi. 
Hän levitti sen olohuoneeseen, jossa ei sitten muita mattoja tarvittu. Matto oli kuitenkin hankala käsitellä. Se vietiin aina talvella ulos. Kun matto joutui pesuun, se ensin purettiin osiin. Pesun jälkeen se taas ommeltiin yhteen. Henrik Ohlström muistelee, että matolla oli lapsena mukavaa leikkiä ja maata, koska se oli niin pehmoinen, punainen ja isokokoinen.



Ohlströmin perheen asuessa Ranskassa (1954-1960) Mariannen toiminta oli pienimuotoisempaa, koska hänellä ei ollut kangaspuita köytössään. Hän sitoi kuitenkin tyynyjä ja neuloi valtavan määrän villapaitoja lapsilleen, kuten hän oli aina tehnyt.



Miehensä kuoleman jälkeen 1960 Marianne siirtyi työelämään. Ensin hän työskenteli Norna Hemslöjd -liikkeessä ja myöhemmin Stockmannilla Romantica-osaston sisäänostajan assistenttina. Mariannella oli hyvä maku ja värisilmä, joten hän pärjäsi työssään hyvin.



Muutama vuosi ennen eläkkeelle siirtymistään hän ryhtyi oikein toden teolla suunnittelemaan ja kutomaan räsymattoja. Hän osti raakamateriaalin eri toimittajilta ja lähetti Henrikin hekemaan ne. Marianne värjäsi räsyt, minkä jälkeen hän sommitteli ne ja kutoi matot.
Hän hankki myös uudet hienot kangaspuut, joita oli helpompi käsitellä. Mattojen kutominen oli kuitenkin aika raskasta työtä.

Naapurit Kulosaaressa valittivat kovaa pauketta, joten Marianne joutui noudattamaan tiettyjä aikatauluja työnteon suhteen. Tätä pauketta jatkui monta vuotta ja Henrik toimitti matot Stockmannille. Henrik kertoo olleensa hieman ylpeä, kun äidin matot olivat esillä tavaratalo Stockmannin Mannerheimintien näyteikkunassa.


Perheen siirryttyä Padasjoelle vuonna 1983 mattojen tuotanto alkoi hiipua. Marianne ryhtyi vähitellen maalaamaan akvarelleja kansalaisopiston taidepiirin innoittamana.
Mattojen kutominen oli käynyt raskaaksi, mutta tekemisen ja luomisen ilo oli säilynyt ja jopa lisääntynyt, koska hän oli löytänyt uuden tavan purkaa luomisen ja tekemisen intoaan. Syntyi suuri määrä akvarelleja, joita hän maalasi kuolemaansa saakka.
Marianne Ohlström osallistui aktiivisesti Padasjoen taideyhdistyksen toimintaan, opintomatkoille, kursseille ja näyttelyihin. Taiteen maailmasta hän löysi monta sielunystävää.
Hän osallistui myös ulkomaan maalausmatkoille. Joissakin akvarelleissa näkyvät esimerkiksi Kreikan värit.
Omimmillaan hän kuitenkin oli kuvatessaan suomalaista maalaismaisemaa, keltaisia ja punaisia taloja sekä suomalaista metsää ja puita eri vuodenaikoina.
Mieluiten hän maalasi akvarelleja lähipiirin ja lähikylien taloista ja maisemista. Monissa akvarelleissa näkyvät Padasjoen kirkonkylän talot, kujat ja lähikympäristön, kuten Auttoisten taloryhmät.

Mariannen Ohlströmin kokoelmasta löytyy monta versiota esimerkiksi perheen Niinimäen huvilasta työväentaloa vastapäätä. Pari näistä töistä on esillä myös Galleria Pikantissa.