keskiviikko 4. toukokuuta 2022

HANNUN LINTUKUVAT 3.-28.5.2022

Galleria Pikantin toukokuun taiteilija on padasjokelainen Hannu Taipale. Seiniltä löytyy 22 lintuvalokuvataulua. Lisäksi laminoituja lintukuvia on pöydillä ja ikkunapenkillä 28 kappaletta. Hän on ottanut suurimman osan kuvista Padasjoen maisemissa. Esillä on valokuvia upeista hetkistä, kuten kalasääski lentämässä kala kynsissään tai merimetsot kivikossa auringonvalon heijastuessa vedenpinnasta.


 - Valokuvauksen aloitin 1960-luvun alussa veljeltäni lainaksi saamallani kameralla, joka on minulla vieläkin lainassa, kertoo Hannu Taipale.

Selkälokki

- Luontokuvauksesta kiinnostuin nuoruuteni Lemmenjoen vaellusreissuilla. Kehitin itse kaikki omat kuvani ja paljon myös kavereitteni kuvia. Olin Lahden Yhteiskoulun kamerakerhon puheenjohtaja, muistelee taiteilija.

Merimetso

 - Digikuvauksen tullessa muotiin, pidin pienen paussin harrastuksessa, koska mielestäni se ei ollut oikeaa valokuvausta, koska kone hoiti kaiken.

Kuovi

Kun sitten suostuin digi-aikaan, harrastus imaisi minut uudestaan.

Isokoskelo

Noin kymmenen vuotta sitten innostuin lintukuvaukseen ja nyt lintujen kuvaaminen on minulle pääaihe. Harrastan tietenkin myös muita aiheita.

Mandariinisorsa, kuvattu Varsovassa

Lintukuvauksessa minua kiinnostaa se, että saa olla lähellä luontoa, mutta myös kuvauksen vaikeus ja se, että kohteita on paljon.

- Olen eläkkeellä, lapset poissa kotoa, joten vaimoni kanssa voimme harrastaa yhdessä ja erikseen oman aikataulun mukaan, toteaa Hannu Taipale.